• تاریخ انتشار : یکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
  • کد خبر : 7262
  • چاپ خبر

وضعیت شیرابه های زباله قائم شهرچه می شود؟!

منتشر شده در: بهمن 8, 1402 در 16:30  پایگاه خبری www.abbasnasari.ir

عباس ناساری خبرنگار :

وضعیت شیرابه های زباله قائم شهرچه می شود؟!

آیا باید 6 ماه دیگر منتظر ماند؟

مسئولی  امروز بما گفت 60 سال شیرابه های  پسماند زباله مهمان مردم بودند 6 ماه دیگر هم مهمان باشند !!!

موضوع پسماند و زباله همچون اژدهایی هفت‌سر بر طبیعت استان مازندران چنبره زده که در این باره اقداماتی برای حل این معضل از جمله بحث کمپوست، زباله‌سوز، تفکیک زباله از مبدا، تفکیک زباله درمقصد ، شیرابه زباله و … درحال اجرا است که  برای اطلاع از آخرین وضعیت مدیریت پسماند شهرستان قائم شهر و چالش‌های موجود، برنامه های در حال اجرا و اقدامات و عملکرد مسئولان ذیربط درشهرداری ، بهداشت و محیط زیست قائم شهر به شرح  زیر و به روایت کلیپ پیوست  به سمع ونظرتان میرسد.

براساس ماده ۲۳ قانون مدیریت پسماندها که در سال ۱۳۸۳ به تصویب رسید و آئین‌نامه اجرائی آن نیز در سال ۱۳۸۴ ابلاغ شد، محیط زیست وظیفه نظارت بر حسن اجرای این قانون را برعهده دارد و در واقع ناظر بر عملکرد سایر دستگاه‌ها و مدیران اجرایی پسماند است .

بنابراین محیط زیست علاوه بر وظایف کلی حفاظت از آب، خاک و هوا تنوع زیستی و منابع طبیعی وحیات وحش وظیفه نظارتی و ایجاد هماهنگی در حوزه مدیریت پسماند را برعهده دارد و به هیچ عنوان وظیفه اجرایی ندارد و اصولا هیچ اعتباری نیز برای مدیریت اجرایی پسماند ندارد لذا صرفا وظیفه نظارت، پیگیری و مطالبه‌گری در این حوزه را دارد  که متاسفانه مدتی است که حرکتی از سوی محیط زیست قائم شهر شاهد نبودیم واین مهم شاید بدلیل گستردگی  امورات محوله در محیط زیست این شهرستان  که روزانه حدود 230 تن زباله تولید میشود یک امرعادی به نظر می رسد وخوشبختانه  در  دوره مدیریت مهندس سید محمودهادیان رئیس سابق محیط زیست شهرستان های  قائم شهر و سیمرغ(کیاکلاسابق) شاهد تلاش وپیگیری های بیشتری را شاهد بودیم.

نمائی ازریزش شیرابه های زباله به رودخانه تلار قائم شهر

تا چند روز آینده  مراسم  افتتاحیه و بهره برداری از پروژه های بزرگ شهرداری قائم شهر همزمان با آغاز ایام  دهه فجر با حضور مسئولان بلندپایه شهرستان قائم شهر وبعضا مقامات استانی و شایدکشوری بطور رسمی کلید بخورد.

 مهندس کاظم علیپور شهردار این شهرستان  که در چندمرحله به وب سایت www.abbasnasari.ir  با صراحت واطمینان کامل اعلام نموده بود که دستگاه سرند بالستیک  درخط پردازش( تفکیک زباله در مقصد) را ، حتی بدون کمک مالی چندصد میلیاردی دولت به بدنه شهرداری ،  تمام پروژه ها بویژه پروژه بسیارمهم و حیاتی  خط پردازش زباله شهری این شهرستان را به مرحله افتتاح وبهره برداری برساند.

در بازدید اخیر که با حضور مهندس مولائی  فرماندار، جناب نیازی دادستان عمومی و انقلاب اسلامی قائم شهر،  سرهنگ قزلباش فرمانده سپاه پاسداران این شهرستان  و هیات همراه  انجام شد،  این نوید را می دهد که قول شهردار قائم شهر پیرامون افتتاح پروژه های شهری دارد به واقعیت نزدیک می شود ولی ..

ولی گویا قسمت اعظم وبسیارمهم خط پردازش سایت زباله قائم شهر که همانا شیرابه های زباله باشد بنا به گفته مهندس علیپور شهردار شهرستان  برای6 ماه آینده راه اندازی خواهد شد.

این درحالی است که قسمت مهم و متاسفانه بیماری زای  شیرابه ها براساس گفته خود شهردار علیپور  حدود 700 (هفتصد) نوع بیماری  همراه شیرابه ها  جابجا میشود و برای سلامتی افرادی که تحت تاثیر این ویروس ها و میکرو ب ها در پائین دست رودخانه تلار که جذب زمین های کشاورزی روستائیان منطقه (به روایت کلیپ پیوست) میشوند  واقعا برای سلامتی اهالی منطقه  یک مسئله بسیارخطر آفرین خواهد بود.

البته مهندس علیپور شهردار قائم شهر تمام تلاش خود را باکمک معاونین و  دیگر پرسنل مسئول در شهرداری انجام داد ولی  سرنوشت شیرابه ها  همچنان در پرده ابهام باقی ماند تا 6ماه آینده …

البته شاید قول شهردار مبنی بر افتتاح خط پردازش زباله و تفکیک در مقصد به مرحله افتتاح وبهره برداری قرارگیرد  ولی همچنان شیرابه ها به روایت کلیپ پیوست با خیالی راحت و بی مهابا  وارد آبهای رودخانه تلار این شهرستان می شود و…!

آقای شهردارقائم شهر؛ آیا راهی  برای برون رفت سریع از این معضل بزرگ برای وضعیت شیرابه های حاصله از کوه های زباله موجود درسایت شهرداری قائم شهر وجود دارد؟!

گزارش ویدیوئی بازدید خبرنگاران از خط پردازش زباله شهری قائم شهر

مدیرمسئول سایت:عباس ناساری

لینک کوتاه

برچسب ها

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.